Friday, April 12, 2013

~Bersyukurlah....~



Saya baru sahaja pulang ke rumah dari bertugas di klinik sebentar tadi. Ada 1 kisah yang nak dikongsikan pada malam ni. Kisah ni terjadi di klinik tempat saya bertugas malam ni. 

Ada seorang ibu terus meluru  membawa masuk anaknya yang berusia dalam lingkungan 2 tahun.  Ibu ni terus potong turn pesakit2 lain. 

Dia membuka pintu sambil berkata dengan keadaan yang gelisah" Doktor, anak saya bernafas tak elok sejak petang tadi". 

Saya pun terus periksa paru2 kanak2 tersebut. Memang dengar pernafasannya ada masalah. Nampak kanak2 tu pun agak tercucungap2 nak bernafas (tachypneic).

Saya suruh staff bagi nebulizer (ventolin). Lepas sedut neb tu nampak lebih lega berbanding keadaan awal tadi. Saya menasihatkan ibu tersebut membawa anak tu terus ke hospital kerana anak tersebut perlu di masukkan ke wad sebab ada tanda2 jangkitan kuman di paru yang agak serius di mana rawatan IV (intravenous) antibiotic diperlukan.

Tetiba ibu berkata, "doktor, saya tak dapat pergi ke hospital malam ni. Saya naik motosikal je datang sini. Takde kereta" Kesian tengok ibu dengan keadaan yang sangat risau. Sanggup datang bawa anak dengan keadaan yang tercungap2 untuk dapatkan rawatan dengan  motosikal. 

Satu kisah yang lain, kisah ni berlaku di hari raya ketika kami keluar beraya dengan kereta. Pada waktu tu saya meriba Aliya di seat sebelah di mana En. Hubby drive kereta. Teiba ternampak 1 family di mana si ayah menunggang motosikal, seorang anak dalam raga motor dan di belakang sekali adalah si ibu. Antara si ayah dan si ibu tu ade seorang lagi anak kecil dikendong oleh si ibu. Kesian sangat tengok... Kalau diorang ada kereta tak kan diorang nak naik motosikal dengan keadaan macam tu kan.  Dah di kira lebih muatan tu. Tapi demi nak beraya sekali satu family, kena jugak buat macam tu.


Terdetik dalam hati, bertuahnya Aliya berbanding anak2 kecil yang duduk dalam raga motor tu. Sejak lahir lagi bila berjalan2 keluar rumah mesti Aliya akan naik kenderaan yang berbumbung dan ada tayar 4 ni.  Belum pernah lagi Aliya kena duduk dalam raga motor dan di simbahi panas cahaya matahari macam kanak2 tadi.  Bertuahnya keluarga kami... Alhamdulillah.  Banyaknya nikmat yang Allah kurniakan kepada kami... Bukan setakat 1 tapi dua kenderaan berbumbung yang Allah anugerahkan kepada keluarga kami untuk kemudahan kami bergerak.

Kisah ni sekadar renungan untuk semua di malam jumaat ni....hehe. Muhasabah untuk diri saya juga.





Bila kita rasa diri kita di atas tengok lah keadaan orang di bawah kita untuk menjadikan kita lebih bersyukur dengan nikmat dariNYA. 
Tapi jangan kita lupa untuk lihat orang yang berada di atas kita sebab kejayaan mereka akan mendorong kita untuk terus berusaha meningkatkan hidup kita:)





Marilah kita sama2 menjadi insan yang sentiasa beryukur kepadaNya, insyaAllah:)








12 comments:

  1. terharu bc kisah akak.. teringat pula satu pasangan suami isteri id HSNZ.. masa tu deno melawat nenek di wad, deno balik dah lewat mlm dgn ma abah.. pastu ada nampk pasangan suami isteri dah baya ma abah deno.. nampak letih je duduk atas kerusi ruangan menunggu... abah tegur tanya tunggu siapa.. sebenrnya mereka bukan tunggu sape2, mereka nak jumpa doktor sbbnrnya hari tu, tp tiba2 doc tak dpt dtg ke klinik.. jd temujanji ditukar esoknya.. rumah mereka jauh, nak ulang alik pakai duit lagi.. mereka ke hospital dgn motor.. jd pasangan tu decide nak tidur atas kerusi tu je tunggu doctor untuk temujanji esok tu.. kesian sgt.....

    ReplyDelete
  2. Tersentuh pulak membc kisah2 yg PC paparkan nie..mmg betul bila kita tengok bagaimana susahnya orang lain menyebabkan kita rs simpati ngan mereka dan rs brtapa beruntungnya kita tidak berada ditempat itu...apapun brsyukurlah...:)

    ReplyDelete
  3. Sayu je hati baca kisah ni..
    bersyukur lah kita dgn apa yg kita ada kan PC...masih ramai diluar sana yg tidak bernasib baik mcm kita kan?.. sslu juga tgk situasi budak2/bayi yg naik motorsikal.. bila hujan/panas, sedih tgk..:(

    ReplyDelete
  4. saya pun pernah naik motor berempat.. depan sekali adik, lepas tu ayah, saya dan belakang sekali abang... tapi tu la kenangan saya masa kecil bersama arah ayah yang saya ingat hingga sekarang... one of sweet memories... bukan takde kereta, tapi arwah ayah sanggup ulang alik angkut anak2 sebab nak elakkan jalan jammed :)
    Tu la, kadang2 saya selalu fikirkan perkara sama... nasib baik kat sini tak pakai kereta, boleh juga ajar mereka hidup susah dgn turun naik public transport :)

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah.. syukur dengan apa yang ada.. tapi sy tetap kurang bersetuju dengan parent yang bawa anak-anak kecil dengan motor.. sampai 3-4 orang kat motor tu.. sangat berisiko.. mungkin boleh pilih pengangkutan awam.. just my opinion..

    ReplyDelete
  6. Memang bahaya la kan tapi nak buat mcmana..itu yg mampu..akak ni kecik2 dulu pun mcm tu jgk ...sayu bila ingat kisah dulu....mcm ni lah....:(
    Thank you for sharing....bersyukur sgt dgn kehidupan skrg walaupun tak mewah namun selesa. :))

    ReplyDelete
  7. Memang bahaya la kan tapi nak buat mcmana..itu yg mampu..akak ni kecik2 dulu pun mcm tu jgk ...sayu bila ingat kisah dulu....mcm ni lah....:(
    Thank you for sharing....bersyukur sgt dgn kehidupan skrg walaupun tak mewah namun selesa. :))

    ReplyDelete
  8. Selalu jugak cakap ngan anak2 Okje ....bukan memandang kepada orang lain tapi memandang kepada sedara mara sendiri yg kurang nasibnya....tapi itulahkan budak2, susah nak lekat dalam hati.... moga akan ada jugak keinsafan ....

    Selalu dengan kata PC, kita tak boleh hanya memandang ke bawah je lebih2 lagi dalam soal agama......kena ada perasaan untuk penuhkan ilmu didada...
    Tapi 'Indahnya bersyariat' pun tak bukak2 OKje oiii...huhu

    ReplyDelete
  9. masa baru kawin smpai dapat anak sorang..kak zu kesana kemari dengan motor sahaja.anak sulung terkepit kat tengah tengah...bila anak umor 10 buln barulah mampu pakai kereta kancil..

    Alhamdulillah bersyukur sgt dgn nikmat rezki yang Allah berikan..

    ReplyDelete
  10. sedih la plak baca n3 ni....teringat masa zaman2 susah dulu...naik motor bertiga dengan anak...hujan pun tempuh jer....dugaan Allah nak kasi masa tu...alhamdulillah...itu semua sudah berlalu...menjadi pengajaran yg amat berguna...

    ReplyDelete
  11. Kitaorang pun dedulu masa kecik2 mula dengan basikal je.. hehe.. teringat kat Arwah Sudir nyanyi lagu basikal tua.. kenangan terindah tu.. naik basikal pi tengok wayang kat padang cite Nustan..
    Tapi kat sini, tengok 3, 4 beranak naik motor adalah normal, ada sampai 5 orang pun biasa gak tengok. Tapi itulah realiti kehidupan...

    ReplyDelete

leave your comment here

Dont forget to leave your comment...thank you:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...