Wednesday, March 6, 2013

~MaRi BeLaJaR MeMaSaK BerSaMa SuaMi~



Saya baru lepas berjalan2 @ blogwalking di blog teman-teman. Banyak yang cerita berkaitan dengan makanan hari ni. hainomOkje dengan Laksam dan bawang putih jeruknye, myfreeminded dengan bahan2 segar kat pasar Rompinnye, Nur di bradford dengan Povlova yang super deliciousnye, Ummuaidan di Fiji dengan 'petai' Fijinye dan Atieyusof di Sabah dengan kabinet dapur tempat simpan makanannye...hehe;p

Saya terdetik untuk berkongsi satu petikan dari buku yang saya baca semalam bertajuk Cinta Tiga Rasa. Buku ni pinjam orang punya sebenarnya. 



Dalam buku ni ada satu bab bertajuk Mari Belajar Memasak Bersama Suami. Macam best kan tajuk ni. Teringin nak baca sampai habis buku ni tapi belum ade kesempatan nak habiskan bace buku ni.

Lepas baca tajuk entry ni mesti ada yang cakap kenapa saya kena belajar memasak dari suami? Saya kan lebih pandai masak dari suami! Saya yang banyak duduk kat dapur berbanding suami. Suami yang kena belajar dari saya lah. Ada ke yang cakap macam ni? Sila angkat kaki anda!
Nampaknye takde yang angkat...  Itu maknanya tak de la tu kot yang cakap macam tu;p

Banyak alasan yang akan di berikan bila nak memasak bersama suami kan? betul tak? sibuk dengan kerja masing2 la, suami tak reti masak la, isteri tak suka suami kacau kerja dia di dapur dan macam2 lagilah alasan yang diberikan oleh isteri. Termasuklah saya sendiri, amat jarang sekali dapat masak bersama suami. Lebih2 lagi waktu kerja yang berbeza. Bukan tak nak masak sekali tapi masing2 sibuk dengan kerja masing2.

Mengikut buku yang saya baca ni, aktiviti memasak ni boleh di lakukan bila-bila masa. Cuma ia memerlukan kerjasama, memahami dan sikap tidak putus asa!

Sebagai contoh, walaupun suami tidak memasak bersama isteri tetapi suami boleh memberikan kata2 pujian sewajarnya terhadap masakan isteri. Akan tetapi jangan asyik nak puji je walaupun apa yang di rasa adalah sebaliknya. Asyik ingin mengambil hati  sehingga lambat laun akan memakan hati  sendiri. Apa yang kurang perlu di beritahu agar isteri dapat mempertingkatkan kemahiran diri. Untuk suami jugak kan...betul tak?

Tapi, suami pulak jangan asyik nak kutuk masinla, manisla, pahitla. Sebaliknya kritikan tu kenala ber'isi'. Contohnya, bagi la cadangan atau tips untuk isteri memperbaiki masakan tu. Bagitahulah isteri samada perlu lebih rempah ke, perlu tambah ini ke itu. Kalau kritik je sakit hati jugak kan kita dengar. 

Dalam buku tu ada cakap, seorang isteri yang sentiasa mengharapkan pujian suami dalam masakan nya tidak akan ada peningkatan diri. Isteri yang bijak akan menjadikan kritikan suami sebagai motivasi untuk mempertingkatkan kemahiran diri. Apa yang kurang ditambah, apa yang lebih dikurangkan. 

Suami yang menyayangi isterinya akan sentiasa bersedia menjadi pengkritik setia, supaya masakan isteri bertambah baik dan sedap. Lebih elok kalau kritikan tu dalam bentuk santai dan jenaka, barulah isteri tidak terasa...

Marilah kita sama-sama belajar memasak bersama suami! Tingkatkan kemahiran diri!

Lepas ni tak nak merajuk dah kalau En. Hubby kritik masakan saya... Selalunya En. Hubby 'sound direct' je bila ada yang kurang dalam masakan. Contohnya  mase masak lasagna dulu2  En. Hubby kate oregano saya letak banyak sangat, kena kurangkan sikit baru lagi sedap! Sebenarnya dari teguran tu lah kite belajar memasak dari suami kan....:)

Selamat memasak teman-teman sekalian!:)

19 comments:

  1. kak zu selalu nya akan tinggalkan satu kerja untuk suami buat..contohnya nasi dan lauk pauk kak zu dah masak tpi sambal suruh dia tumbukkan...ataupun suruh dia tolong masak nasi...sekurang kurangnya ada juga masa bersama suami kst dapur..

    ReplyDelete
    Replies
    1. baguslah suami kakzu dapat masak sama2 kat dapur:)Teruskan usaha tu k!

      Macam PC ni jgn nak harapkan dapat masak sekali dgn En. Hubby, nak makan same2 pun jarang2 je dapat...Sukar untuk cari waktu yg sama2 free. Lepas masak tu biasanya PC 'ngap' je dulu makanan tu...hahah...klu nak tunggu En. Hubby balik baru nak makan jwbnye bising la perut PC ni...hihihi;p

      Delete
  2. Skop memasak bersama suami ni luaskan PC, bukan hanya masak bersama je...tp mcm apa yg PC cakap tu.....
    Arjuna mmg tak suka ke dapur..sanggup lg dia beli... Okje rasa dia tak tau komen kot....semua bedal je...bukan sebab sedap tp tak tau sedap tu macam mana...haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu Okje...bukan hanya masak bersama tetapi belajar memasak dari teguran suami. Kalau dpt masak sekali lagi best kan:)

      Kalau Arjuna tak komen tu kire OKje masak sedap la tu! OKje kan pandai masak...PC ni murid2 baru belajar...kadang2 je masaknye....hehe;)

      Delete
    2. Sapa kata PC murid baru belajar....cer buat lasagna ....pergh!!! okje pun tak reti...makan retilah hehe

      Delete
    3. PC mmg kategori pandai masak lah.. Kak OKje pun sama..
      sy ni yg failed klu bab2 masak..haha:)

      Delete
  3. malu la nk citer bab masak ni...sbbnya hubby lebih terror masak ... byk belajar dari dia...hehee..kdg2 dia yg masak...kdg2 sama2..kdg2 noe masak...tapi kalau hubby masak...kejap jer...hehe..

    ReplyDelete
  4. Ya. Stuju. Ada org llaki, kalau masak d dapur cpt je siap. Campak2 je dah siap.
    kita pula yg lmbt...

    Km pula jika ada klapangan, satu famili masuk dapur. Mak, pak, anak 7 & 5 tahun. Alhmdulillah. Akn jd memori yg manis =)

    ReplyDelete
  5. ma abah deno dua2 pandai masak... heeeeee

    ReplyDelete
  6. Hmmm ..masa awal2 kawen dulu adlah jgk kedapur bersama2..sekarang nie since hubby tgk sy dah blh buat semuanya..dia pun serahkanlah segala urusan dapur kpd sy..huhuh..bila srh dia, ckp dah tinggal lama..susahlaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. same lah kite... dulu kan En. hubby PC tiap2 hari masak kat hostel, sebab die study oversea...so, kenala masak sendiri kat sana...Bile dah kawen dan duk skali ni, jarang benor masaknye...alasan yg sama diberikan...hihi:)

      Delete
  7. Alhamdulillah.. babah Pa'e kategori pandai juga memasak.. bila sy tanya mcm mana boleh pandai masak dia kata dah biasa masa dlm tentera dulu...hehe.. so, skrg ni sesekali mmg babah yg akan masak bila isteri dia ni dtg "malas"...:)
    slow2 train abe masing2 masuk dapur ye...hehe:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. babah Pa'e tentera ke dulu?baru tahu...mesti ada cara masak tersendiri kan...bagus2!:)

      Delete
  8. Pernah tengok novel ni kat kedai, memang nampak comel tapi tak de lah sampai nak beli.. hehehe, ada kisah menarik rupanya ye... nice topic tu. Biasa bila En Suami kat dapur dia memang akan ajak saya teman dia berborak.. hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ajak teman borak je ker...join la masak sekaki...hehehe;p

      Delete
    2. Hehehe, kalau time En Suami masak memang saya tengok aje. Isteri yang Rajin sangat. Hehe, cuma tolong2 dia ambil apa yang dia perlukan.

      Delete

leave your comment here

Dont forget to leave your comment...thank you:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...