Friday, February 15, 2013

~ReSiPi PuYuH GoRenG~


Hari ni masak menu simple lagi...mudah dan senang nak masak...cepat boleh makan...hihi.
Dua hari lepas saya ada beli puyuh dengan pesakit yang datang jual kat klinik. Setiap bulan bila datang temujanji pesakit ni selalu bawa sekali puyuh2 dia untuk dijual kepada staff2 di klinik. Saya lah antara pelanggan tetapnye...hihi:)

Ape lagi, alang2 wekend ni free boleh la masak....jom main masak2!
Hari ni rasa nak goreng je puyuh ni...




Bahan2:
1. 6- 7 ekor puyuh potong 4
2. 5 ulas bawang putih - di ketuk
3. 3 ulas bawang merah - hiris
4. 1 biji bawang besar - hiris bulat2
5. lada kecik- di ketuk
6. 2 sudu sos lada hitam life
7/ 2 sudu sos tiram
8.  sedikit madu
9. garam/kunyit debu/ serbuk lada sulah

Cara2nye....

  • mula2 gaulkan puyuh tadi dengan kunyit debu, serbuk lada sulah dan garam. perap sekejap
  • kemudian goreng puyuh tadi sehingga ala2 garing sedikit
  • lepas siap goreng tu, ambil sedikit minyak yang di gunakan untuk menggoreng tadi.
  •  tumis bawang putih yang telah diketuk, bawang merah sehingga wangi
  • masukkan lada kecik tu- ketuk sikit lada tu sebelum campak ke dalam kuali
  • masukkan sos lada hitam dan sos tiram - kacau sikit2
  • kemudian masukkan puyuh yang telah di goreng tu....
  • letak sedikit madu atau gula...(jgn byk sangat nanti manis pulak...tak elok untuk kesihatan...hihi)
  • last sekali masukkan bawang besar tadi....
  • Gaul2 sikit...
  • Siaapp!
  • Kemudian makan dengan nasi putih atau ratah macam tu je...hihi...saya ratah gitu je;p

12 comments:

  1. Tak makan puyuh, :) tapi kalau imaginekan puyuh tu ayam, bestnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bile tukar resipi ganti dgn ayam...hihi:)

      Delete
  2. sedapnya puyuh goreng.... saya selalu bakar jer, beli siap yang dah marinate, hehehe, punya la nak cepat :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. bakar lagi bagus utk kesihatan...kurangkan minyak...hehe:)

      Delete
  3. wahhh..sedap nya burung puyuh! klu hubby sy peberet dia ni..sy plak tak makan jenis burung..hehe..tak biasa...
    Resepi boleh cuba masak kan buat hubby (tp sini mcm susah nk dpt puyuh ni:(
    TQ share. Happy weekend Dr:)

    ReplyDelete
  4. puyuh tu kecik sangat.. kesian nak masak... tukar ayam je la..hihi

    ReplyDelete
  5. Hish pc ni....kan okje dah teringin....jaranglah jumpa puyuh kat sini...mana nk cari pulak ni....huhu..mai hantaq sepinggan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. beres...nanti PC pos laju...jap2 nak pegi pejabat pos malaysia. nnt sampai kat umah Okje...hehehe;)

      Delete
  6. wahh sedapnya..baru berangan nak sembelih puyuh kat rumah..nak masak.
    sekali mak dah bagi kat jiran sebelah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ummiamni mintak balik la kat umah jiran...kate sy nak masak puyuh tu, nnt saye bagi yg dah masak...(boleh ke?)hihihi;)

      Delete

leave your comment here

Dont forget to leave your comment...thank you:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...